Jak spravedlivě rozdělit 3 pizzy čtyřem dětem?

Video
Chat
Email
Poznámkový blok


Bádání žáků začíná evokací zkušeností se zlomky

Videozáznam vznikl ve 4. ročníku ZŠ. Zachycuje řešení úlohy: rozděl 3 pizzy čtyřem dětem. 

Na začátek hodiny paní učitelka Mgr. Šindelářová zařadila krátkou evokaci školních i mimoškolních zkušeností žáků se zlomky (zápis a znázorňování zlomků, ekvivalence zlomků).

Spustit video

Znázornění ekvivalence zlomků 2/8 a ¼


Úloha je pro žáky problémová, protože dosud zlomky jen znázorňovali a zapisovali. S oporou o znázornění jsou také schopni rozhodnout, zda jsou zlomky ekvivalentní.

Předchozí ukázka měla vzbudit zájem žáků o řešení úlohy. 

Spustit video


Rozděl 3 pizzy čtyřem dětem

Úkol pro uživatele:

Možná řešení si nakreslete na papír.

Pokračovat


Po zadání úlohy paní učitelka zcela přenesla odpovědnost za její řešení na žáky.

Žáci zkoušeli různé možnosti, ověřovali jejich správnost. Učitelka jejich práci monitorovala. V případě potřeby poskytovala formativní zpětnou vazbu

Spustit video


Prezentace výsledku samostatné práce žáků je dalším krokem badatelského cyklu. 

V ukázce je možné sledovat, jak učitelka řídí diskuzi žáků a průběžně institucionalizuje důležité myšlenky.

Spustit video


Řešení Hynka a Adama

Řešení Lucky a Emy


Úkol pro uživatele:

Spustit video

Řešení Hynka a Adama

Řešení Lucky a Emy


Role učitele je v této fázi nezastupitelná. Orientuje pozornost žáků na důležité poznatky, kterých by si nemuseli všimnout.

Paní učitelka se v institucionalizaci zaměřila praktickou stránku problému - na spravedlivost dělení. 

Spustit video


Úkol pro uživatele:

Spustit video

Schéma badatelského cyklu


Paní  učitelka vyzývá žáky k sebehodnocení

Pokračovat


Úkol pro uživatele: