Integrovaná úloha – Integrovaná úloha a očekávané výstupy

Chat
Email
Poznámkový blok

Vesmírná loď Apollo 11 přistála na Měsíci 20. července 1969 a Neil Armstrong se stal prvním člověkem, který vstoupil na měsíční povrch. Společně se svým kolegou vztyčili americkou vlajku, fotografovali a sbírali měsíční horniny a vzorky. Aby se astronauti mohli pohybovat po povrchu Měsíce, museli mít speciální skafandry, které je chránily před měsíčním nepříznivým prostředím. Skafandry s vybavením ale vážily přes 90 kg.  

Jak je možné, že se astronauti mohli s takto těžkým vybavením na Měsíci vůbec pohybovat? Napište svou domněnku: 

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/  

Pokračovat


Nyní spočtěte: 

  1. Jak velkou gravitační silou bude člověk o hmotnosti 80 kg přitahován na Zemi?
  1. Jak velkou gravitační silou bude člověk o hmotnosti 80 kg přitahován na Měsíci?

Gravitační síla se vypočítá pomocí vzorečku Fg = m · g, v němž Fg je gravitační síla (N), m je hmotnost daného tělesa (kg) a g je gravitační zrychlení (m/s2). 

Jelikož je gravitační síla Měsíce šestkrát menší než na Zemi, gravitační zrychlení na Měsíci se tedy rovná 1,6 m/s2, zatímco na Zemi je toto gravitační zrychlení rovno přibližně 10 m/s2. 

Dále spočítejte následující dva úkoly a zjištěné výsledky zaznamenejte do vlastní tabulky: 

  1. Jak velkou gravitační silou bude na Měsíci přitahován astronaut o hmotnosti 80 kg s vybavením vážícím 90 kg?
  1. Kolik váží astronaut, pokud je na Měsíci přitahován gravitační silou 112 N?

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz)  

Pokračovat


Na Měsíci není atmosféra, ani voda v kapalném skupenství. Teplota se zde ve dne vyšplhá k 123 °C a v noci klesne až na -230 °C. Je možné, aby na Měsíci byly rostliny? Zdůvodněte svou odpověď. 

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz) 

Pokračovat


Gravitační síla Měsíce a Slunce způsobuje slapové jevy, které znáte jako příliv a odliv. Jak tyto jevy ovlivňují život na Zemi? 

Napadá vás nějaký způsob, jak by lidé mohli těchto jevů využívat k svému prospěchu?  

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz) 

Pokračovat


Díky přílivu mohou vplout na řeku Temži námořní lodě. Vyhledejte v atlasu nebo v mapě na internetu, jaké velké město leží právě na této řece. 

Přístavy na Temži i výše zmíněné město se občas musí bránit příliš vysokému přílivu. Podívejte se na video pod QR kódem a popište, jaké obranné mechanismy se proti povodním či příliš vysokém přílivu používají. 

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz) 

Pokračovat


Příliv a odliv nastává na Zemi každý den. V grafu lze pozorovat, jak se zvyšuje a snižuje hladina vody na řece Temži během 30 dní. Z grafu zjistěte a zapište do tabulky výšku hladiny vody při maximálním odlivu a přílivu. 

Z grafu zjistěte, který den v měsíci by odpovídal jednotlivým fázím Měsíce, a odečtěte přibližnou hodnotu úrovně hladiny vody. Veškeré údaje zaznamenejte do tabulky: 

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz)  

Pokračovat


Měsíc oběhne kolem Země přibližně za jeden kalendářní měsíc. Během oběhu je Měsíc osvětlován Sluncem a dochází ke střídání jednotlivých fází. Pokud se Měsíc, Země a Slunce ocitne v jedné přímce, dochází k zatmění. Je však důležité rozlišovat takzvané zatmění Slunce a zatmění Měsíce.

Podle videa zakreslete postavení Slunce, Měsíce a Země 

  1. při zatmění Měsíce
  1. při zatmění Slunce.

Poznámka:Tuto část nenahrávejte do Hyperspace, ale odevzdejte svůj návrh dle instrukcí, které Vám poskytl vedoucí kurzu.

  1. A) při zatmění Měsíce

  1. B) při zatmění Slunce

Úloha pro uživatele:

Které vzdělávací oblasti a konkrétní očekávané výstupy je možné v této aktivitě identifikovat? Napište jich co nejvíce (ideálně v následující formě: „vzdělávací oblast/obsah – očekávaný výstup“). Pracujte s revidovanou verzí dostupnou na tomto odkazu: RVP ZV (edu.cz) 

Pokračovat


Úloha pro uživatele:

Úloha pro uživatele:

Pokračovat


Shrnutí 

V této úloze jsme se podívali na integrovanou úlohu z perspektivy naplňování očekávaných výstupů. Práce se zamýšlenými výstupy je zásadní pro nastavení vhodného hodnocení výkonu žáka při takto komplexní aktivitě. V rozšiřující literatuře se můžete seznámit se zásadami integrované výuky a výuky v mezipředmětových vztazích. 

Kompletní pracovní list ve formátu PDF je možné stáhnout na tomto odkazu.

Pokračovat


Úloha „Jak dobře známe Měsíc?“ byla vytvořena v rámci projektu Kritická místa kurikula pro integraci vzdělávacích obsahů v oblasti STEM (GAJU 041/2022/S) a autory jsou Veronika Rajtmajerová a Lukáš Rokos. 

 

Rozšiřující literatura: 

Kovaliková, S., & Olsenová, K. D. (1995). Integrovaná tematická výuka: model. Spirála. 

Koldová, H., Petrášková, V., Novotná, J., Moraová, H., Samková, L., Jordánová, D., Kazda, M., & Reslová, H. (2020). Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.  

 

MŠMT (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha. 

 

Použité ilustrace a obrázky: 

  • Fotografie Měsíce:  
  • Fotografie Apollo 11: 
  • Cedule Vysoký příliv: 
  • Fotografie zatmění Slunce: