Při vedení výuky záleží také na tom, jak se žáky komunikujeme a jak udržujeme bezpečný vztah. Vhodně zvoleným zadáním úkolů a konceptem výuky můžeme ovlivnit nejen učení žáka, ale i jeho motivaci dozvídat se víc a samostatnost i odvahu zkoušet nová řešení.
Pokud chceme mít informace o tom, jakou podporu vnímají žáci ze strany učitele, existuje několik orientačních dotazníků, které nám dají přehled:
-
Dotazník Můj učitel (TASC)
-
Dotazník Bádání ve škole (TAFL-Q, SAFL-Q)
Pokud nás zajímá, jakou motivaci mají naši žáci, nebo jak využívají strategie autoregulovaného učení a metakognice, můžeme využít další metody:
-
Dotazník Škály adaptivního učení PALS
-
Dotazník Proč dělám školní věci (SRQ-A)
-
Inventář metakognitivního povědomí žáků základní školy (6. - 9. třída) (JrMAI)
- Ukázka nástroje MAESTRA 5-6+ měření metakognitivních znalostí ve specifické doméně matematiky